Tandari Éva
És mondá
a
MESTER…
III. kötet
E szavak után Jézus még hosszan elbeszélgetett az asszonyokkal, akik
kérdéseket tettek fel Néki: egészen egyszerű, mindennapi kérdéseket csak
úgy, mint mély, filozofikus kérdéseket: s amint eltűnődtek az egyikre
adott válaszon, akként tűnődtek el a másik feleleten is,
egyként mérlegelve mindent, amit hallottak. Aztán pihentek, s egymás
közt beszélték még egy ideig mindazt, amit hallottak, majd lassan készülődni
kezdtek, hogy éji pihenőhelyet készítsenek legalább a kicsinyek, s az idősebbek
számára. Sokan a János tanítványai közül is velük maradtak, hogy
megoltalmazzák őket az éj veszedelmeitől. Mi magunk a Mesterrel a városba
mentünk: no, nem a magunk gondolatát követve, mert Jézus maga is az
asszonyok mellett kívánt volna maradni, tudva: jelenléte már maga megnyugvást
ad azok számára. Ám alig valamivel iménti szavai után egy Simon nevű
farizeus tért hozzánk a városból, hogy meghívja a Mestert, s bennünket is.
– Mind jöhetnek, akik Veled vannak. Szállás
is, élelem is jut nékik: ha megelégszenek azzal, amit szolgáim is kapnak. Te
pedig, Mester, és a te tanítványaid; a házam vendégei vagytok…
A Mester egy pillanatig mintha a távolságot
fürkészte volna, aztán követte Simont, s mi véle mentünk. János tanítványai
akkor két csoportra oszlottak, s azok, akik gyöngébb testűek voltak, szintén
velünk tartottak, míg a másik csoport az asszonyok mellett maradt, amiként
azt a Mester kívánta. Ezeknek az előbbiek vittek aztán ételt, hisz az
asszonyok épp csak gyermekeiknek és maguknak tudta venni, mert hogy maguk sem
a gazdagok, de bizony a szegényebbek közül valóak voltak.
Simon háza csaknem a város főterén állt, s meglehetős tágas volt:
látszott, hogy nagy házat vezet, aki lakja. Persze, Simon nem egyedül élt a
házban: asszonya, annak szülei, s egy sereg belső szolga és szolgáló, s
azok gyermekei éltek vele. Ez utóbbiak ilyenkor, a nagy munkák idején a földeken
voltak, ott is háltak, amint az gyakorta megesett, ha a föld messze esett a háztól,
vagy annyira nagy területű volt, hogy nem volt értelme hajnalonta kimenni, s
késő este visszatérni. Inkább kis sátrakat állítottak, öszvér hátán
szállítva maguk után a karókat és a bőröket, s persze az élelmet, s
mindent, amire szükségük volt. Ilyenkor akár hetekig sem tértek a házhoz:
egy-egy küldönc jött, aki néhány naponként beszámolt urának: hogy
haladnak a föld megművelésével, vagy a termények betakarításával.
Most is ekként volt: a szolgák és szolgálók nagy része távol volt,
így csak magunk voltunk Simonnal, annak asszonyával, és a két idős szülővel.
Simon ételt, és bort hozatott, majd erősen kínálgatott mindannyiunkat. Most
még a Mester is evett velünk, hogy ne bántódjék meg Simon, amiért
visszautasítja az ételt. Miután ettünk, még az asztal körül maradtunk
mindnyájan, s még a szolgák is bejöttek, hogy a sarokban meghúzódva
hallgassák a Mester szavait. Simon ugyanis kérdezgetni kezdte:
– Hogyan, miképpen lehetséges, hogy meg
tudod gyógyítani azokat, akik elébed állnak? Hogyan van, hogy néked még az
ördögök, a démonok, s mind, az elkárhozott lelkek is engedelmeskednek, s
egy szavadra elhagyják azt, akit évek óta gyötörtek, s akiből eddig még a
papok sem tudták kiűzni azt, aki, vagy ami megszállva tartotta?
— A Mesternek számtalanszor tették már
fel e kérdést mások is, olyanok, akiknek nem válaszolt, mert (amint mondta)
még nem érettek meg arra, hogy a válasz kezükbe adassék. Ám Simonnak válaszolt,
s később meg is magyarázta nékünk, miért…—
~~ A tisztátalanságot csak a tisztaság űzheti el, amint a tisztaság
is a tisztátalannak lesz áldozatául, s minél erősebb a szenny, annál erősebb
szer kell hozzá, hogy a szenny eltűnjék: legyen az edényen, avagy ruhán.
– mondá a Mester – Így van ez az emberek szelleménél, s azok lelkeinél
is! Minél erősebb valakiben a tisztátalan, annál nagyobb erővel kell hasson
a tiszta, hogy kiűzhesse, ami tisztátalanság amaz emberszellemben van. Senki
sem fog szennyes vízben fehér kelmét mosni: épp így nem lehet, hogy bűn
akarjon tisztátalan szellemet tisztítani, mert a kelme csak annyira lesz
tiszta, aminő tiszta a víz, ahogyan az Ember-szellemek és lelkek is
hasonulnak, s olyanná lesznek, mint annak szelleme és lelke, aki tisztítani kívánja
azokat.