Tandari Éva
És
mondá
a
MESTER…
IV. kötet
— Én vagyok amaz élő kenyér…– mondta
Tiberiásban a Mester, s ez azt jelenti: az a Szeretet, amely Benne él: Az Istennek
Szeretete, amely minden Élőnek Kenyere, hisz az minden Lét oka és alapja,
kiindulópontja: legyen annak bárminő megnyilvánulási formája. Aki nem fogadja
be, s nem árasztja tovább szívéből e Szeretetet, nem is lehet képes rá, hogy megszabaduljon
a legfőbb bűntől, amely épp a szeretetlenség, amely viszont minden mélység
alapja. Aki e Szeretetet nem zárja magába, nem is képes szellemével kiemelkedni
a szeretetlenség börtönéből: vagyis a mélybehullott szellemeket fogságában
tartó sötétségből.—
Miután
Mesterünk e szavakat szólta, továbbindult megkezdett útján. Most nem állt meg,
s nem magyarázott semmit: jóllehet ez is, és az is utánaszaladt, hogy
kérdéseket tegyen fel néki: hogyan, miként kell értelmezni iménti szavait.
Akkor Názáretbe tértünk, amint azt
Mesterünk ígérte is Anyjának s miután köszöntöttük Máriát, a zsinagógába mentünk,
hogy a Mester ott is taníthasson, ahogyan korábban eltervezte. Érkezésének
hírére sokan összegyűltek akkor, s hallgatták szavait, de nem értő elmével, s
nem nyílt szívvel: de gúnnyal fogadták azokat. Egyik-másik azt kérdezte a
mellette állóktól: Nem-de: ez az a Jézus, a Mária és József fia, aki itt, a
szemünk előtt nőtt fel…? Hisz emlékszem rá: nem tanult többet, mint a többi,
hozzá hasonlatos gyermek: hogyan akar akkor mégis az Írás szavaival oktatni
bennünket, akik száz-annyit tanultunk? Mesterünk akkor azt mondta nékik:
~~ Érzem és tudom: az én földemen
nincs nékem szavam előttetek! Érzem és tudom, és bánattal és mély fájdalommal
telik az én szívem értetek…
Most bizonyára azt mondjátok nékem a ti gondolataitokban:
Orvos, gyógyítsd meg magadat! Amiket hallottunk, hogy Kapernaumban történtek,
itt a te hazádban is cselekedd meg azokat, hogy higyjünk. De egy Próféta sem
lesz kedves az ő hazájában! És tudjátok magatok is ennek okát: hisz az Elizeus
próféta idejében sok bélpoklos volt Izráelben; ám azok közül egy sem tisztult
meg, csak a Siriából való Naámán.
Sokan haragra gerjedtek a Mester
ellen a zsinagógában, mikor ezeket hallották, mert hogy Naámán, akiről szólott,
a pogány Siriában élt, maga is pogány: s a Mester most azt helyezte példájában
eléjük: hitben nevelkedett zsidók elé…
Erős
haragra gerjedtek Ellene, s bárhogy igyekeztünk is Mesterünk védelmére lenni;
kihurcolták magukkal a városon kívülre, majd ott megragadták, és annak a
hegynek szélére vitték őt, amelyen az ő városuk épült, hogy onnan letaszítsák.
A Mester egyetlen mozdulattal sem
védekezett, ám amikor már a hegy szélén, a szakadék mellett álltak, egyszerűen
átment köztük, s eltávozott anélkül, hogy látták volna; mikor, hogyan, s merre
távozott közülük.
Ez először értetlen haraggal, majd
döbbenettel töltötte el őket: ám akkor sem nyílt meg az ő szívük, hogy ím:
ismét csodát cselekedett az Úr, s hozzá az ő szemeik láttán…
— A Siriában élő Naámán a nagy
járvány idején az egyetlen méltó és tiszta ember volt, akinek épp e
tisztaságáért kegyelmezett meg Isten, s azért még, hogy intse az akkori zsidóságot:
nem a születés szerint magukénak mondott ~ vélt kiváltság, de a valós lelki -
szellemi igyekezet és tisztaság az, ami Isten kegyeltjévé; Kiválasztottá teszi
az embereket. Erre a tiszta emberre, s az akkori tisztátalanságban élő
zsidóságra utalt a Mester, tehát azt mondotta ezzel: tisztátalanok vagytok, és
hitetlenek, amint azok a poklosságban szenvedett Izráe-liták, akikre épp a
maguk tisztátalansága végett szállott ama kór oly erővel, hogy még a csoda sem
tisztíthatta meg attól őket, mert betegségük az ő szíveik hidegségében gyökerezett.
S bizony: így van ez a ti jelenetek
során is! Akik nem vállalásuk szerint, vagy nem megtapasztalás végett kell
egy-egy gyógyíthatatlan betegséget elszenvedjenek, azoknak szelleme beteg: azt
kellene gyógyítsák, s azt kellene először megtisztítaniuk az őket gyötrő
kórtól: kevélységtől, irigységtől, haragtól, gyűlölettől, hamisságtól, vagy ami
a legfőbb kór még ma is (sőt: egyre inkább!!) a szívekben: a szeretetlenségtől…
—
Mire a Mester ellen kelt zsidók
visszatértek a zsinagógához, mi már Máriától is búcsút vettünk, s útban
voltunk, hogy visszatérjünk Kapernaumba. A következő szombat-napot min-denképp
ott akarta tölteni ismét Mesterünk, mert tudta: sokan lesznek ott azok közül,
akik ama kenyerekből ettek, s azokat akarta most első sorban tanítani.
Pénteken, a délutáni órákban értünk
vissza. Akkorra az idő már ismét zordra fordult, s már visszavonhatatlanul beköszöntött
a tél: hát nehezebben is haladtunk. De amint azt a Mester tervezte: szombaton
már a zsinagógában ültünk, s hamarosan a Mester szavait hallgattuk, amint
ekként tanította az embereket:
~~ Nemrég utánam jöttetek sokan,
akik ama kenyerekből ettetek. Ha emlékeztek: akkor azt mondtam néktek:
Ne a kenyérért, ne az evilági
eledelért törjetek, ne az legyen a legfontosabb, mert aki azt eszi, megéhezik
ismét. De keressétek és vágyjátok az Életnek Kenyerét, amely megmarad az örök
életre. Ama Kenyérre, amelyet az Emberfia ád néktek, amint az az Atyának
rendelése is a Fiú számára Akit ő elpecsételt magának.
– Mit csináljunk, hogy elnyerhessük
az Életnek Kenyerét? - kérdezték akkor többen is, s a Mester azt mondta:
~~ Éljetek mindenkor az Istennek
rendelései szerint!
– S hogyan, miként kell éljünk, hogy
egészen az Isten rendelései szerint éljünk? Mi az Istennek rendelése? -
kérdezték ismét, mire a Mester ekként
felelt:
~~ Az Isten rendelése szerint való
cselekvés és élet az, hogy higyjetek abban, s annak Szavában, akit ő küldött.
A
farizeusok közül egy, aki nem volt ott a pusztában, megkérdezte:
– Micsoda jelet mutatsz, hogy lássuk
és higyjünk néked? Mit művelsz? A mi atyáink a mannát ették a pusztában; amint
meg van írva: Mennyei kenyeret adott vala enniük az ő Mózesük.
Mondá
erre a Mester:
~~ Bizony, bizony mondom néktek: nem
Mózes adta nékik a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja majd néktek az
igazi mennyei kenyeret. Mert az az Istennek kenyere, amely mennyből száll alá,
és életet ád a világnak.
Akkor azok egyike, akik a pusztában
voltak, s ettek ama kenyérből, most azt kiáltotta:
– Uram, mindenkor add nékünk ezt a
kenyeret!
Jézus
pedig mondá néki:
~~
Én vagyok az életnek ama kenyere; aki hozzám jő, sem-miképpen meg nem éhezik,
és aki hisz bennem, meg nem szomjazik soha. De mondom néktek, hogy noha
láttatok is engem, mégsem hisztek. Minden, amit nékem ád az Atya, én hozzám jő;
és azt, aki hozzám jő, semmiképpen ki nem vetem. Mert nem azért szállottam le a
mennyből, hogy a magam akaratát cselekedjem, hanem annak akaratát betöltsem,
aki elküldött engem. Az pedig az Atyának akarata, aki elküldött engem, hogy
amit nékem adott, abból semmit el ne veszítsek, hanem megtartsam mindenkor, s
hogy feltámasszam azt az utolsó napon.