Tandari Éva
“…elrejtetted ezeket a bölcsek és az értelmesek elől,
és a kisdedeknek
megjelentetted.”… (Mt.11,25)
VIII. kötet
Kedves
Gyermekeim!
Ezt a kötetet (sajnos!) mindjárt egy
helyreigazítással kell kezdenem! Sokatokban az a tévhit raktározódott el: én
voltam az (vagy legalább is egy közülünk), aki kardot rántott akkor, amikor a
Mestert eláruló Júdás a Gecsemáni kertbe vezette a
poroszlókat, s az őket követő sokaságot.
Hát itt ismét a fordítók (és persze
a korábbi korszakok Bibliával foglalkozó elméi) beleszövéséről van szó. Nem én,
s nem is testvéreim valamelyike volt a kardot rántó személy, aki ama bizonyos Málkus nevű szolga fülét megvágta. Amiként az sem fedi a
valóságot, miszerint a Mester szájából valaha is elhangzott volna bármi
ilyesmi, vagy ehhez hasonló:
“Monda azért nékik: De most, akinek
erszénye van elővegye, hasonlóképen a táskát; és
akinek nincs, adja el felső ruháját, és vegyen szablyát. “ (Luk. 22. 36)
Ez a felszólítás ugyanis mindjárt a
következő versben értelmetlenné is válik:
“Mert mondom néktek, hogy még ennek
az írásnak be kell teljesülni rajtam, hogy: * És a gonoszok
közé számláltatott. Mert amik reám vonatkoznak is, elvégeztetnek.” (Luk. 22. 37)
Ugye, mennyire illogikusan hangzik a két,
egymástól olyannyira különböző szöveg? Hisz minek köttetett volna vélünk fegyvert
a Mester, ha Ő maga nyilvánítja ki aztán: az Írásnak be kell teljesednie…?!
Ugyan egyik kedves Testvérünk arra
hivatkozott: azért kellett, hogy szablya legyen derekamra kötve, hogy ekként
megtapasztalhassam: mennyi még bennem az emberi… erre azonban (én úgy vélem)
épp elég alkalmat adott nékem az, amikor is háromszor tagadtam meg Mesteremet
egymás után… Annál “fényesebb” bizonyíték már kétezer évvel ezelőtt sem kellett
emberi gyarlóságom felismeréséhez…
Nem tudom megérteni: miként
gondolhatjátok mindazonáltal, hogy a Mester, Aki maga tanított bennünket arra
(s erre érdekes módon Testvérünk is hivatkozott, bár Ő akként, mint véleményét
megtámogató Tanításra!):
“Tedd helyére
szablyádat; mert a kik fegyvert fognak, fegyverrel kell veszniük.“ (Mát.26.52) az utolsó
percen megtagadva mindazt, amiket addig tanított nékünk (és még sokaknak!!):
maga fog arra bíztatni, hogy fegyvert kössünk derekunkra, amikor ezt még akkor
sem engedte meg egyikünknek sem, amikor egyedül küldött ki minket a zsidók,
majd később a pogányok közé, hogy tanítsuk, és gyógyítsuk azokat.
S ha a magunk védelmére nem engedett
fegyvert magunkhoz venni: vajon éppen Ő lett volna az, aki a maga védelmére
fogat fegyvert bármelyikünkkel is, amikor tudván - tudta, és meg is mondotta:
“Avagy azt gondolod-e, hogy nem
kérhetném most az én Atyámat, hogy adjon ide mellém többet tizenkét sereg
angyalnál?
De mi módon teljesednének be az írások, hogy
így kell lenni?
(Mát. 26. 53-54)
Gyermekeim!
Szeretném, ha az Írást is úgy,
akként olvasnátok, hogy az ne csak vaktában bebiflázott olvasmány legyen, de
bizony Értelemmel: tiszta logikával megvizsgált, és már akként el, - és
befogadott írás, amelynek lényege mindenkor a teljes és tökéletes Szeretet
volt, s az is maradt. Talán nem kell külön bizonygatnom: e Szeretet Törvényével
épp Mesterünknek nem állt soha szándékában szembeszállni, még akként sem, hogy
bennünket megpróbálandó: Általa (is!) tiltott cselekedetre ad utasítást bárha egynek is azok közül, akik Mellette voltak,
vagy akár azok közül, akik Útja során Elé - Mellé kerültek, ha csak egy pillanatra
is: sőt…
S hogy mennyire nem állt szándékában, arra
a legékesebb bizonyíték a Kereszt; amely mindenekért állíttatott egykor…
(2003. aug. 25.)